Aminokwasy rozgałęzione BCAA

 W celu ułatwienia sobie treningu wiele osób sięga po preparaty, które mają sprawić, że praca nad sylwetką stanie się łatwiejsza. Nasz organizm nie potrafi zaopatrzyć nas we wszystkie niezbędne składniki, toteż musimy go aktywnie wspierać poprzez suplementację.

Aminokwasy BCAA to niezbędny element naszej ciężkiej pracy o lepszy wygląd. Stanowią one od 25% do aż 30% naszej masy mięśniowej. Nazywane są aminokwasami rozgałęzionymi (branched chain amino acids), zawierającymi w sobie leucynę, izoleucynę i walinę. Dwie pierwsze wspierają przede wszystkim syntezę białek, leucyna zaś dodatkowo potęguje działanie insuliny. Leucyna jako aminokwas ketogenny, wspomaga metabolizm w sposób podobny do tego, jak robią to tłuszcze. Izoleucyna (zwana też L-izoleucyną) pomaga w wytworzeniu jednego z najważniejszych ludzkich białek, hemoglobiny, niezwykle istotnego składnika naszej krwi.Walina pomaga naszemu organizmowi wytwarzać energię, dołącza się do syntezy białkowej, a także wspiera równowagę azotową organizmu i przyspiesza proces naprawczy mięśni.

BCAA można znaleźć w wielu produktach spożywczych, z których korzystamy na co dzień. Znajdziemy je w migdałach, mięsie i przetworach z niego pochodzących, bogatym jego źródłem są też orzechy. To właśnie dlatego młodym sportowcom poleca się masło orzechowe.

Aminokwasy BCAA są niezwykle istotne, jeśli w grę wchodzi regeneracja. Długotrwały trening doprowadza do zniechęcenia, spadku sił, tak zwanego stresu metabolicznego. Zmęczony organizm nie pracuje w taki sposób, w jaki byśmy sobie życzyli-wtedy należy przyjąć suplementy. Dowiedziono już, że uzupełnianie aminokwasów rozgałęzionych pomaga zmniejszyć zmęczenie po treningu, zredukować ból mięśni, zregenerować szkody wywołane mikrourazami, które są niestety nieodłącznym elementem ćwiczeń oraz, przede wszystkim, dopomóc organizmowi w spalaniu tłuszczów, a co za tym idzie, są nie tylko bezcennym elementem budowania masy mięśniowej, ale pomagają także w redukcji tkanki tłuszczowej.

Aminokwasy BCAA mają również niezwykle istotne działanie antykataboliczne. Wspomniany katabolizm jest niczym innym jak procesem destrukcyjnym zachodzącym w naszym ciele po długotrwałym wysiłku. BCAA hamują rozpad białek, sprawiają, że pobudzona zostaje synteza oraz wzrost we włóknach mięśniowych. Warto również zauważyć, że obniżony poziom aminokwasów rozgałęzionych sprawia, że w organizmie podnosi się stężenie L-tryptofanu w stanie wolnym. Tryptofan przekształca się między innymi w serotoninę, tak zwany hormon szczęścia, ale sprawia też, że nasze ciało szybciej odczuwa zmęczenie. W ten sposób uaktywnia się również ich pośrednie działanie na ośrodkowy układ nerwowy, pozwalając tym samym na dłuższą pracę nad sylwetką. Aminokwasy najlepiej uzupełniać w trakcie treningu ponieważ wtedy składniki odżywcze mogą w szybki sposób dostać się do krwi, a następnie do układu mięśniowego, gdzie podnoszą stężenie związków anabolicznych.

Zalecana dawka dzienna wynosi od 5 do 50 gram suplementu, w zależności od intensywności ćwiczeń. Przyjmuje się uproszczone założenie, według którego dorosły człowiek powinien przyjmować około 0,5 do 1 grama aminokwasów rozgałęzionych na dziesięć kilogramów masy ciała. Oczywiście, należy też brać pod uwagę stosunek tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej w organizmie – BCAA zalecane są głównie dla tych, którzy mają więcej tej drugiej.

Odżywki i suplementy zawierające aminokwasy rozgałęzione przeznaczone są dla wszystkich uprawiających sport, zarówno amatorsko, jak i zawodowo, pod warunkiem, że jest to praca systematyczna. Niezależnie od tego, czy jest się lekkoatletą, entuzjastą crossfitu, gra się w piłkę czy chodzi na siłownię – BCAA są potrzebne nam wszystkim.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *