See other templatesSee other templates

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

dieta dasch, najzdrowsza dieta na świecie

 Dieta dla osób z nadciśnieniem i nie tylko 

Dieta DASH (skrót z ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension), czyli zatrzymanie ciśnienia dietą, uznawana jest obecnie za jedną z najlepszych i najzdrowszych programów żywieniowych, zaraz obok diety śródziemnomorskiej, jakie dotychczas wymyślono.

Szczególnie dobroczynna jest dla ludzi z nadciśnieniem tętniczym oraz z podwyższonym poziomem cholesterolu. Udowodniono, że przestrzeganie jej powoduje spadek ciśnienia skurczowego i rozkurczowego, a także obniża poziom cholesterolu. Dieta ta została opracowana nie przez byle kogo, bo przez amerykańskich fachowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego.

Priorytetowymi założeniami diety DASH są:

- ograniczenie spożywania soli do minimum

- wprowadzenie do swojej diety produktów zbożowych (chleb razowy, brązowy ryż, kasza gryczana), świeżych warzyw, owoców, nasion strączkowych i orzechów,

- zwiększenie ilości chudego mleka oraz przetworów mlecznych,

- zwiększenie ilości ryb w swoim pożywieniu,

- wyłączenie z jadłospisu produktów wysoko przetworzonych (np. konserw, chipsów, zupek chińskich, fast foodów),

- stosowanie zamiast tłuszczów pochodzenia zwierzęcego – tych pochodzenia roślinnego, gdzie na szczególną uwagę zasługuje oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia.

Dieta składa się z kilku grup produktów żywieniowych:

a) kasze i zboża

b) warzywa i owoce

c) mleko i jego przetwory

d) ryby oraz owoce morza

e) rośliny strączkowe, nasiona, orzechy

f) słodycze

Po przeczytaniu powyższych założeń nasuwa się myśl, że nic nowego ci amerykańscy naukowcy nie odkryli i nie jest to żadna innowacyjna dieta, a zwyczajnie zdrowe podejście do odżywiania. Ze względu na to, że dieta ta nie wprowadza wyjątkowo silnego reżimu dietetycznego, może być stosowana przez długi czas. Dzięki temu jej skuteczność będzie jeszcze większa. Jak w planowaniu niemalże każdej diety redukcyjnej, tak i w diecie DASH, zwracamy uwagę na ilość kalorii dostarczanych wraz z każdym posiłkiem. Schemat postępowania jest wszędzie taki sam: obliczamy swoją Całkowitą Przemianę Materii i jeżeli jesteśmy zainteresowani zrzuceniem wagi - od wartości, która wyszła nam przy obliczaniu CPM odejmujemy interesującą nas ilość kalorii np. 200 kcal. Celem jest, by bilans energetyczny pozostawał ujemny. W oparciu o powyższe grupy produktów żywieniowych opracowujemy swój jadłospis.

Podczas stosowania diety DASH może okazać się, że stracimy parę kilogramów, nie ograniczając nawet podaży kalorii. Stanie się to dzięki ograniczeniu spożywania soli, która zatrzymuje wodę w naszym organizmie. Ponadto ograniczenie spożywania produktów wysoko przetworzonych oczyści organizm z toksyn, a zawarty w warzywach błonnik pomoże w usuwaniu złogów zalegających w jelitach.

Na co można liczyć przy stosowaniu diety DASH?

- spadek ciśnienia skurczowego i rozkurczowego

- obniżenie poziomu cholesterolu

- obniżenie masy ciała

- lepsze samopoczucie

Początek strony