See other templatesSee other templates

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

zdrowe odżywianie, jedzenie fit, warzywa, owoce, szczupła sylwetka

O odżywianiu, a szczególnie już tym zdrowym, wiele można powiedzieć

Przez lata zmieniało się podejście do tego, co dla człowieka dobre, co złe. Dziś żyjemy w czasach, w których zdrowe odżywianie stało się bardzo ważnym aspektem dbałości o swoje zdrowie.

Łatwo można pogubić się w ilości proponowanych sposobów żywienia. Gdzie szukać prawdy? Istnieje kilka najważniejszych zasad zdrowego życia. Nie daj nabrać się na sztywne zasady, że tylko płatki owsiane na śniadanie są w stanie zagwarantować zdrowie! Bardzo ważne jest urozmaicanie swoich posiłków i ich zmienność.

 Różnorodność posiłków

Typowym błędem, który wiele osób popełnia jest jedzenie wciąż tego samego. Przywiązanie do kanapek na śniadanie, albo do płatków z mlekiem. Bardzo ważna w diecie jest różnorodność, ponieważ pozwala dostarczać organizmowi zbilansowanej ilości wszelkich substancji odżywczych, witamin i minerałów. W zachowaniu zmienności spożywanych posiłków pomaga kierowanie się wyborem owoców i warzyw sezonowych. Ich rodzaj zmienia się wraz z porą roku. Dodatkowym autem staje się to, że zdobywamy je świeże.

 Zachowanie równowagi

Pewnie słyszałeś o białku, węglowodanach i tłuszczach. Niech nie kojarzy się to jedynie ze sportowcami. Każdy człowiek powinien mieć podstawowe informacje na temat tego, czym jest określony rodzaj jedzenia. Jest to tak ważne dlatego, że organizm potrzebuje równowagi między każdą z substancji odżywczych. Najwięcej potrzebujemy węglowodanów. Są one głównym źródłem energii. Ważne jest wybieranie węglowodanów złożonych, unikając tych prostych. Następne na liście jest białko, które to pełni rolę budulca. A tuż za nim tłuszcze.

 Zdrowe tłuszcze

Jest to tak ważne, że powinno wspomnieć się o tym osobno. Na przestrzeni lat zbudowany został błędny mit o tym, że tłuszczy powinno się unikać. Błąd. Tłuszcze stanowią od 20% do 30% dziennej racji pokarmowej dorosłego człowieka. Poza byciem źródłem energii, odgrywają ogromne znaczenie w dostarczaniu witamin. To w nich rozpuszcza się witamina A, D, E i K. Każda z nich dla człowieka bardzo istotna. Przekonanie o tym, by tłuszczu unikać powstało w związku z tym, że dziś go nadużywamy. Jego przesadzona ilość znajduje się w wysoko przetworzonej żywności, wszelkich fast foodach, tłustym mięsie itd. Dodatkowo w tych pokarmach znajdują się tłuszcze nasycone – niepożądane dla nas, które to właśnie należy ograniczyć do minimum. Na ich miejsce należy wprowadzić te nienasycone, ważne dla funkcjonowania układu krążenia, a nawet mózgu. Znajdziemy je w tłustych rybach, nasionach rzepaku, siemienia lnianego, słonecznika czy orzechach.

 Niski indeks glikemiczny

Bardzo ważny aspekt żywienia, a tak często pomijany i bagatelizowany. Wszystkie produkty, które zawierają wysoki indeks glikemiczny oraz wysoki ładunek glikemiczny w drastyczny sposób powodują gwałtowny skok poziomu cukru i w odpowiedzi duży wyrzut insuliny. To główny powód tycia, czy cukrzycy. Warto zwracać uwagę na to, by wybierać produkty o niskim indeksie. Tabele bez problemu znajdziemy w internecie. Należy pamiętać o tym, że sposób obróbki termicznej, czy przetworzenia pokarmu wpływa na jego indeks. Wysoko przetworzona żywność cechuje się wysokim indeksem glikemicznym.

Naturalna i zdrowa żywność

Jeśli już mowa o przetworzonej żywności. Powodów na to, że jest ona dla nas szkodliwa jest wiele. Nasycone tłuszcze, wysoki indeks glikemiczny, cała masa sztucznych barwników, konserwantów i innych syntetycznych dodatków z glutaminianem sodu na czele. To niemal zabójstwo dla naszego organizmu. Warto czytać etykiety, by mieć świadomość tego, co znajduje się w jedzeniu. Bardzo ważnym wyznacznikiem w wyborze niech stanie się przekonanie, by unikać gotowych posiłków. Oraz tych z długą datą ważności. Zamiast kupowania w marketach wybierać targi, gdzie lokalni sprzedawcy oferują swoje owoce, warzywa, przetwory mleczne i mięso. Podobnie z pieczywem. Zawsze warto upewnić się, że nie zawiera żadnych ulepszaczy, spulchniaczy, ani nawet pszenicy, która jako najbardziej zmodyfikowane ziarno jest dla człowieka niekorzystna. Zamiast niej warto wybierać żyto. Jest to pięć bardzo ważnych zasad odżywiania. Lecz istnieje ich o wiele więcej i wraz ze wzrostem świadomości swojego żywienia warto się z nimi zapoznawać. Jesteśmy tym, co jemy

 Główna zasada brzmi – jedzenie ma dostarczać potrzebnych wartości dla organizmu. W pierwszej kolejności jest źródłem energii, substancji odżywczych i witamin. A dopiero w następnym przyjemnym doznaniem smakowym.

Początek strony