See other templatesSee other templates

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

dieta wegetariańska, jak przejść na dietę wegetariańską, jakie witaminy dla wegetarian?

Dieta wegetariańska to obecnie jedna z najpopularniejszych i zarazem najczęściej nieprawidłowo stosowanych diet naszych czasów. Wiele osób błędnie uważa, że wegetarianizm opiera się po prostu na wyeliminowaniu z codziennej diety produktów mięsnych, wyrządzając tym samym swojemu organizmowi niemałe szkody.

 

Jak więc prawidłowo stosować dietę wegetariańską?

 

1. ZASTĘPUJ BIAŁKO

Podstawowy błąd popełniany przez osoby, które mają błędne mniemanie o założeniach diety wegetariańskiej, to niedostarczanie swojemu organizmowi odpowiedniej ilości białka, które znajduje się głównie w mięsie. Czym więc zastępować białko pochodzące z mięsa? Przede wszystkim produktami pochodzenia zwierzęcego typu jajka i okazjonalnie mleko oraz produkty mleczne (ze względu na słabą zdolność trawienia laktozy u osób dorosłych), które obfitują w najbardziej przyswajalne dla ludzkiego organizmu aminokwasy. W dalszej kolejności należy wspomagać się roślinami strączkowymi takimi jak soja, groch czy soczewica oraz orzechami. Co prawda nie składają się one z pełnowartościowych białek, które oferują nam mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego (takie jak wyżej wspomniane mleko i przetwory mleczne oraz jajka), ale warto włączyć je do swojej codziennej diety chociażby ze względu na występujące w nich witaminy oraz błonnik.

 

2. UZUPEŁNIAJ POZIOM WITAMINY B12

Bardzo ważną kwestią w diecie wegetariańskiej jest uzupełnianie poziomu witaminy B12 w organizmie. Jest to witamina, która występuje w dużym stężeniu jedynie bezpośrednio w mięsie, a w małych ilościach w jajkach i mleku. Wprawdzie witamina jest naturalnie syntezowana w organizmie człowieka, jednak jej synteza zachodzi dopiero w dystalnym odcinku układu pokarmowego, więc zamiast być przyswajaną, zostaje wydalana przez organizm. Dlatego chcąc zachować dobre samopoczucie będąc na diecie wegetariańskiej należy zaopatrzyć się w suplementy bogate w witaminę B12.

 

3. NIE PRZESADZAJ Z BŁONNIKIEM

Dieta wegetariańska, na którą składa się duża ilość produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw, charakteryzuje się duża ilością spożywanego błonnika. Powszechnie uważa się, że dzienna dawka błonnika powinna wynosić 20-40 g, jednak żywiąc się głównie powyższymi produktami bardzo łatwo tę dawkę przekroczyć. Nadmiar błonnika grozi nam bólami brzucha, a także biegunkami. Poza tym błonnik w nadmiernych ilościach może przyczynić się do osłabienia wchłaniania witamin.

 

4. PIJ DUŻO WODY

Duża ilość błonnika, która składa się na prawidłową dietę wegetariańską, dobrze wpłynie na nasz organizm tylko w obecności odpowiedniej ilości płynów. Zakłada się, że na 20-40 g dziennie spożytego błonnika w pożywieniu, należy dostarczyć organizmowi około 1, 5-2 litry płynów. W innym razie możemy spodziewać się zaparć, bowiem nierozmiękczony oraz nierozpuszczony w wodzie błonnik może tworzyć w układzie pokarmowym twarde i ciężkie do wydalenia złogi.

 

5. UROZMAICAJ SWOJE POSIŁKI

Monotonna dieta to zła dieta. Nie dość, że nie dostarcza ona organizmowi wielu cennych wartości odżywczych, to na dodatek może bardzo szybko się znudzić. Dlatego należy pamiętać o zróżnicowanych posiłkach. Jednak nie na zasadzie spożywania wciąż tych samych produktów w różnych formach (przykładowo: na obiad frytki, a na kolację sałatka ziemniaczana), lecz poprzez wprowadzanie do swojego menu różnorodnych produktów spożywczych (przykładowo: na obiad frytki z kotletem z soczewicy oraz surówką z marchewki, a na kolację omlet z zielonymi warzywami).

Początek strony