Najlepsze spalacze tluszczu
Najlepsze spalacze tłuszczu. Sprawdzamy najskuteczniejsze składy
1 stycznia, 2021
Katabolizm, anabolizm, metabolizm - co to jest
Metabolizm, anabolizm i katabolizm. Czym się różnią?
19 stycznia, 2021

Jak pozbyć się wody z organizmu? 6 skutecznych sposobów

Jak pozbyc sie wody z organizmu

Budzisz się, idziesz do łazienki i masz wrażenie, że z lustra spogląda na Ciebie ktoś inny – do kogo należy ta opuchnięta twarz? Zatrzymanie wody w organizmie i jego konsekwencje takie, jak właśnie nabrzmiała twarz, opuchnięte kostki czy cellulit to problem wielu kobiet. Jego powszechność nie powinna jednak zniechęcać Cię do stanięcia z nim w szranki. Istnieje wiele sprawdzonych sposobów, które pozwolą Ci nie tylko pozbyć się nadmiaru wody z organizmu, ale i przeciwdziałać podobnym problemom w przyszłości. Co więcej, nie potrzebujesz do tego żadnych środków medycznych.

Objawy zatrzymania wody w organizmie

Na problemy z retencją wody w organizmie wskazują przede wszystkim różnorodne obrzęki. Najczęściej dochodzi do nabrzmienia kończyn. Ma się wrażenie, że stopy powiększyły się o rozmiar lub dwa, kostka niknie pod warstwą tkanki, a palce u rąk zginają się jakby z oporem. Obrzęki mogą pojawić się też wokół oczu, a niektóre kobiety skarżą się na nabrzmienie piersi. Zatrzymaniu wody w organizmie towarzyszy ogólna ospałość, zmęczenie, kłopoty z koncentracją oraz bóle głowy. Mierzalnym efektem zaburzenia retencji wody w ciele jest także nagłe „przytycie” – jeżeli z dnia na dzień na wadze przybyły Ci kilogram lub dwa, może być to efektem zalegającej w tkankach miękkich wody.

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie

Przyczyny zatrzymania wody w organizmie, jak i wielu innych popularnych problemów, leżą m.in. w niewłaściwej diecie, dostarczaniu organizmowi zbyt małych ilości wody (o, ironio!), braku aktywności fizycznej oraz wahaniach hormonalnych. Najczęściej jest to kombinacja każdego z tych czynników po trochu. Jeżeli nadmiar wody doskwiera Ci wyjątkowo często, najwyższy czas spojrzeć krytycznie na swoje życie.

Zastanów się, jak wygląda Twój typowy dzień, tydzień, miesiąc. Jak się odżywiasz? Czy prowadzisz siedzący tryb życia? Czy zatrzymywanie wody idzie w parze z jakimiś innymi objawami lub nasila się w jakichś szczególnych okolicznościach albo momentach? Czy zaczęłaś w ostatnim czasie przyjmować jakieś nowe leki (obrzęki mogą być skutkiem ubocznym stosowania niektórych środków)? Zlokalizuj problem i zacznij z nim walczyć. To najlepszy sposób, by pozbyć się nadmiaru wody z organizmu nie tylko teraz, ale i w dłuższej perspektywie.

Pamiętaj, że zatrzymywanie wody w organizmie może być również spowodowane poważnymi problemami zdrowotnymi. Tego typu objawy towarzyszą osobom, u których nieprawidłowo funkcjonuje krążenie krwi; mającym żylaki i zakrzepice; zmagającym się z zaburzeniami pracy nerek, wątroby lub tarczycy. Jeżeli podejrzewasz, że do zatrzymywania wody w Twoim przypadku może dochodzić na skutek któregoś z wyżej wymienionych problemów, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

Chociaż nadmiar wody w organizmie może powodować spory dyskomfort i wyraźnie wpływać na nasz wygląd, to w przeważającej większości przypadków nie jest trudny do wyeliminowania. Jeżeli nie masz poważnych problemów zdrowotnych, przy których lekarz zalecił Ci stosowanie diuretyków (leków o działaniu moczopędnym), nie sięgaj po sztuczne rozwiązania. Są to bowiem tylko działania doraźne, które nie rozwiążą problemu, a jedynie go zamaskują. Jeżeli naprawdę chcesz się pozbyć wody z organizmu, wdroż w życie poniższe wskazówki.

1. Pij więcej wody

Jak pozbyć się wody z organizmu? Pijąc więcej wody. Jasne, może brzmi to absurdalnie, ale zatrzymywanie wody spowodowane jest najczęściej właśnie niedostatecznym nawodnieniem. Kiedy organizm nie otrzymuje dostatecznej ilości wody, zaczyna się bronić. Wazopresyna, hormon odpowiadający m.in. za utrzymanie odpowiedniego nawodnienia, wchłania wodę z naczyń krwionośnych i magazynuje ją w tkankach podskórnych. Wystarczy wypijać 2 litry wody dziennie, by wazopresyna nie była zmuszona robić zapasów w obliczu zagrożenia odwodnieniem.

2. Ogranicz sól

Zatrzymywanie wody w organizmie bardzo często spowodowane jest nadmiernym spożyciem sody, czyli popularnej soli. Według wskazać specjalistów powinniśmy dostarczać jej organizmowi w ilości zaledwie 5 gramów dziennie, tymczasem zdecydowana większość z nas przekracza ten poziom i to wielokrotnie. Zrezygnuj z produktów wysokoprzetworzonych (to istne bomby soli!), jedz surowe warzywa i owoce, ogranicz doprawianie solą przygotowywanych dań. Początkowo może Ci się wydawać, że potrawy straciły atrakcyjny smak, ale to tylko kwestia przyzwyczajenia organizmu. Z czasem odkryjesz wręcz nowe nuty w znanych smakołykach. Im więcej dostarczasz organizmowi jakiegoś składnika, tym bardziej się do niego przyzwyczaja. Być może dotąd bezwiednie, krok po kroku, zwiększałaś dawkę sodu w swojej kuchni. Czas przejąć kontrolę i nie dać się uzależniającej mocy soli!

3. Zacznij się ruszać

Błędy dietetyczne i nijaka aktywność fizyczna to najpopularniejsze powody nadmiaru wody w organizmie. Zaleganie na kanapie nie prowadzi wyłącznie do przyrostu masy ciała, ale ogólnie spowalnia pracę wszystkich układów. Metabolizm staje się ospały, a układ krwionośny leniwy. W efekcie kończysz z pakietem obrzęków. Jeżeli chcesz pozbyć się wody z organizmu, konieczna będzie odpowiednia ilość ćwiczeń. Staraj się robić 10000 kroków dziennie, a jeżeli Twoja praca wymaga długiego siedzenia przed komputerem, rób sobie odpowiednie przerwy na rozciąganie. Warto spróbować także pracy przy komputerze na stojąco, przynajmniej przez część dnia. Specjaliści wskazują, że dla utrzymania ciała w najlepszej formie wystarczą ćwiczenia 3 razy w tygodniu. Wierzymy, że pozbycie się nadmiaru wody z organizmu jest tutaj odpowiednią motywacją, by spróbować wpisać się w tę normę.

4. Zadbaj o dobry sen

Metody dotyczące regulacji płynów w organizmie nie koncentrują się wyłącznie na aktywności, ale również na odpoczynku. Podczas snu regulowana jest gospodarka hormonalna, a jak już wiesz, hormony potrafią mieć ogromny wpływ na proces zatrzymywania wody. Idealna ilość snu wynosi 7-8 godzin. Jeżeli masz problemy z zasypianiem, spróbuj na 30 minut przed pójściem do łóżka odciąć się od wszelkiego rodzaju ekranów. Niebieskie światło, które generują to bardzo popularna przyczyna trudności z wyciszeniem się w dzisiejszych czasach.

5. Postaw na relaks

Stres oznacza produkcję kortyzolu. Nadmiar kortyzolu przyczynia się do zwiększenia retencji płynów. Tak, stres także może oddziaływać na zatrzymanie wody w organizmie! Postaraj się więc równoważyć codzienne problemy odpowiednią dawką przyjemności. Świetnym rozwiązaniem jest np. regularne poddawanie się masażom, które nie tylko odprężają, ale są też rodzajem mechanicznej metody na pozbycie się obrzęków.

6. Korzystaj z możliwości ziół

Szukasz sposobu na to, jak pozbyć się wody z organizmu w ekspresowym tempie bez sztucznych diuretyków? Odpowiedź brzmi: dzięki zbawiennej mocy ziół. Istnieją liczne zioła, które posiadają działanie moczopędne. Opuchlizna z twarzy, nóg i kostek zejdzie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, jeżeli sięgniesz po: koper włoski, krwawnik, mniszek, pokrzywę, skrzyp czy czarny bez. W sklepach znajdziesz też różne kompilacje tych składników, by jeszcze skuteczniej radziły sobie z problemem gromadzenia wody w organizmie.

Zapobieganie zatrzymaniu wody w organizmie

Picie wody, ograniczenie soli, zwiększenie aktywności fizycznej, poprawa jakości snu, zadbanie o relaks – to nie tylko metody na pozbycie się obrzęków i przeciwdziałaniu im w przyszłości, ale też wskazówki na prowadzenie zdrowszego trybu życia. Powszechność objawów zwiększonej retencji płynów nie powinna pozwalać na ich lekceważenie.

Utrzymywanie organizmu w nieoptymalnym stanie przez dłuższy czas może samo w sobie prowadzić do konsekwencji. Chroniczne odwodnienie to np. droga ku zaburzeniu pracy nerek czy serca. Zbyt mała ilość snu potrafi dawać konsekwencje nie tylko natury fizycznej, ale także psychicznej, w tym pogłębiać stany depresyjne i lękowe, a nawet prowadzić do zaburzeń pracy układu nerwowego. Jeżeli Twój organizm daje Ci sygnały, że za mało robisz dla jego zdrowia, nie bagatelizuj problemu. Wczesne wprowadzenie właściwej diety i ogólnie pojętej higieny to szansa na komfortową codzienność.

Komentarze są wyłączone.