Jak ułożyć plan treningowy
Jak ułożyć plan treningowy?
9 lipca, 2020
Fit przepisy - tanie i zdrowe
Fit przepisy, jak gotować tanio i zdrowo?
9 lipca, 2020

Trening EMS – rewolucyjna metoda treningowa

Jak schudnąć bez diety

W ostatnim czasie wiele osób musiało zrezygnować z treningów na siłowni. Zamknięcie placówek sportowo-rekreacyjnych dało się wszystkim we znaki. Zrealizowanie planu treningowego podczas narodowej kwarantanny było wręcz niemożliwe. Oczywiście można ćwiczyć w domu, ale bez dostępności profesjonalnych sprzętów czy instruktora, który podpowie jak wykonywać ćwiczenia, nasze treningi nie będą tak dobre, jak te prowadzone na siłowni. A teraz, kiedy można już korzystać z takich placówek trzeba powoli wrócić do formy. A może jest to czas na spróbowanie czegoś nowego? Choćby trening EMS może być kuszącą opcją, ponieważ oferuje efekty w szybkim czasie.

Na czym polega trening EMS?

O elektrycznej stymulacji mięśniowej można usłyszeć w kontekście rehabilitacji. Z tak zwanymi „prądami” spotkała się już pewnie każda osoba. Obecnie jednak EMS używa się również w roli wspomagania treningu. Otóż trening z elektryczną stymulacją mięśniową pozwala na uzyskanie w kilkanaście minut efektów jak po wielogodzinnych ćwiczeniach na siłowni. W jaki sposób to działa?

Elektrostymulacja mięśni polega na pobudzeniu mięśni do mimowolnego skurczu na skutek zastosowania prądu impulsywnego. Mimowolny skurcz można uzyskać stosując elektrostymulację o częstotliwości powyżej 10 Hz. Co ciekawe nie jest to metoda nowa. Już w latach 70. ubiegłego wieku stosowano ją w byłym Związku Radzieckim. Pierwsze badania pokazały, że po serii 16 zabiegów wytrzymałość sportowca zwiększała się o 40%. Obecnie metodę tę udoskonalono i można liczyć na lepsze efekty czy też wykonywać różne rodzaje treningów z dodatkiem EMS.

Warto wiedzieć, że nie każda osoba może korzystać z takiego rodzaju treningu. Dlatego przed rozpoczęciem przygody z EMS, trener musi przeprowadzić wywiad, a nawet może zlecić badania, aby mieć pewność, że nasz organizm odniesie tylko pożytek z elektrostymulacji. Również do trenera należy wybranie odpowiednich rodzajów ćwiczeń, które będą wspomagane prądami. Może to być trening siłowy, gdy zależy nam na rozbudowie mięśni, ale też możemy postawić na trening ogólny, jaki ma na celu poprawienie kondycji.

Aby móc korzystać z elektrostymulacji zakłada się na strój sportowy kamizelkę, pas biodrowy czy opaski na ramiona i uda, do których podłączone są elektrody. Dopiero w takim ubraniu można rozpocząć trening. Nad jego przebiegiem czuwa trener, który informuje jakie kolejno ćwiczenia mamy wykonać. Przez stosowne ubranie przechodzą impulsy elektryczne, które nie bolą, większość osób opisuje je jako łaskotanie. Impulsy nie trafiają wprost do mięśni, a a do mózgu, który wysyła sygnał do mięśni i aktywizuje je do większej pracy. W ten sposób grupy mięśniowe pracują bardziej intensywnie mimo, że my wykonujemy „lekkie” ćwiczenia. Warto zwrócić uwagę, że same impulsy, które generowane są przez mózg ie są szkodliwe dla zdrowia. Szacuje się, że 20-minutowy trening EMS zastępuje 3-godzinny, tradycyjny trening na siłowni.

Rewolucyjne efekty w krótkim czasie

Większość osób, która decyduje się na trening cardio wie, że aby uzyskać efekty np. spalenia tłuszczu w całym ciele, musi czekać nawet miesiącami. Oczywiście niektóre efekty widoczne są już po 2-3 tygodniach, ale są one można powiedzieć delikatne. Przy treningach EMS efekty są nie tylko szybsze, ale i my poświęcamy mniej czasu na ćwiczenia. Skoro można uzyskać ten sam efekt w 20 minut co podczas 3-godzinnego treningu, czemu nie spróbować?

Jednak oprócz krótszych serii treningowych, bardziej istotne są zmiany, jakie zachodzą w mięśniach. Według badań prowadzonych przez różne uczelnie można zauważyć, że efekty są naprawdę rewelacyjne. Stosując trening wydolnościowy i EMS można poprawić nie tylko naszą wytrzymałość, ale i poprawić skoczność oraz siłę maksymalną mięśni. W badaniach przeprowadzonych przez Di Filippo, Mancinelli et al. 2017 wykazano, że EMS pomaga obniżyć poziom stresu oksydacyjnego w komórkach satelitarnych mięśni, a przez co same mięśnie szkieletowe mogą regenerować się szybciej. Właśnie dlatego zabiegi z użyciem elektrostymulacji prowadzone są też w ramach odnowy biologicznej czy rehabilitacji po kontuzjach. Zatem trening EMS nie tylko poprawia wygląd naszych mięśni, ale też wspomaga ich regenerację.

 

Dodaj komentarz